Παρά το γεγονός ότι εδώ και αρκετά χρόνια η κινηματογραφική σεζόν συνεχίζεται κανονικά και το καλοκαίρι με ταινίες Α' διαλογής [λέμε τώρα], μου είναι πραγματικά δύσκολο να παρακολουθήσω οποιαδήποτε ταινία το καλοκαίρι [και σχεδόν απεχθάνομαι τα θερινά σινεμά]. Κάθε χρόνο όμως, έτσι και φέτος, μετανιώνω γι'αυτή μου την ιδιοτροπία, από το πρώτο κιόλας δευτερόλεπτο της πρώτης ταινίας του φθινοπώρου..
Και τα πρώτα λεπτά του Αντίχριστου, ολόκληρο το κεφάλαιο του Προλόγου συγκεκριμένα, είναι πραγματικά χάρμα οφθαλμών, υποκλίνεσαι μπροστά στη σκηνοθετική ιδιοφυία ενός από τους σημαντικότερους δημιουργούς των τελευταίων δεκαετιών. Ακολουθούν τα κυρίως κεφάλαια της ταινίας, το άσπρόμαυρο δίνει τη θέση του σ'ένα ψυχρό, κλινικό σχεδόν μπλε [δεύτερο συνεχόμενο Όσκαρ φωτογραφίας από τώρα στον Anthony Dod Mantle] και βυθίζεσαι σιγά σιγά στο παρανοϊκό σύμπαν της ταινίας, χωρίς όμως να μπορείς να στρέψεις τα μάτια σου μακριά από την οθόνη, ακόμη και στις περίφημες 'δυνατές' σκηνές του φιλμ.
Χωρίς να θέλω να αποκαλύψω τίποτε από την υπόθεση θα σας πω μόνο ότι, ναι, οι δύο πρωταγωνιστές είναι εξαιρετικοί [ιδίως η Γκένσμπουργκ], ναι, όσοι χαρακτήρισαν μισογυνική την ταινία έχουν εν μέρει κάποιο δίκιο, ναι, υπάρχουν μια-δυό σκηνές που ίσως ξενίσουν το θεατή [και δεν εννοώ τις σκηνές που ανέφερα παραπάνω], ναι, ίσως χρειαζόταν μισή με μία ώρα ακόμη για να τεκμηριωθεί επαρκέστερα η ψυχολογική μετάβαση των χαρακτήρων στο τελευταίο κεφάλαιο, ναι, υπάρχουν σκηνές που σ'αφήνουν με το στόμα ανοιχτό αποδεικνύοντας περίτρανα ότι ο Τρίερ είναι ο σπουδαιότερος εν ζωή Ευρωπαίος σκηνοθέτης, ναι, θα βγείτε από την αίθουσα λίγο ταρακουνημένοι, αλλά πάλι.. αυτό δεν είναι το ζητούμενο από ένα έργο τέχνης εν έτει 2009?
Αξίζει να μείνετε στους τίτλους τέλους του φιλμ και να δείτε για πόσους διαφορετικούς τομείς [ιστορία, ψυχολογία κλπ] συγκροτήθηκαν συνεργεία έρευνας, και, αφού τη δείτε, να διαβάσετε εδώ το παρασκήνιό της.
Να το δω? : Ανεξάρτητα αν σου "αρέσει" ή όχι, ο Αντίχριστος έχει σίγουρα κάτι να σου προσφέρει.
Και τα πρώτα λεπτά του Αντίχριστου, ολόκληρο το κεφάλαιο του Προλόγου συγκεκριμένα, είναι πραγματικά χάρμα οφθαλμών, υποκλίνεσαι μπροστά στη σκηνοθετική ιδιοφυία ενός από τους σημαντικότερους δημιουργούς των τελευταίων δεκαετιών. Ακολουθούν τα κυρίως κεφάλαια της ταινίας, το άσπρόμαυρο δίνει τη θέση του σ'ένα ψυχρό, κλινικό σχεδόν μπλε [δεύτερο συνεχόμενο Όσκαρ φωτογραφίας από τώρα στον Anthony Dod Mantle] και βυθίζεσαι σιγά σιγά στο παρανοϊκό σύμπαν της ταινίας, χωρίς όμως να μπορείς να στρέψεις τα μάτια σου μακριά από την οθόνη, ακόμη και στις περίφημες 'δυνατές' σκηνές του φιλμ.
Χωρίς να θέλω να αποκαλύψω τίποτε από την υπόθεση θα σας πω μόνο ότι, ναι, οι δύο πρωταγωνιστές είναι εξαιρετικοί [ιδίως η Γκένσμπουργκ], ναι, όσοι χαρακτήρισαν μισογυνική την ταινία έχουν εν μέρει κάποιο δίκιο, ναι, υπάρχουν μια-δυό σκηνές που ίσως ξενίσουν το θεατή [και δεν εννοώ τις σκηνές που ανέφερα παραπάνω], ναι, ίσως χρειαζόταν μισή με μία ώρα ακόμη για να τεκμηριωθεί επαρκέστερα η ψυχολογική μετάβαση των χαρακτήρων στο τελευταίο κεφάλαιο, ναι, υπάρχουν σκηνές που σ'αφήνουν με το στόμα ανοιχτό αποδεικνύοντας περίτρανα ότι ο Τρίερ είναι ο σπουδαιότερος εν ζωή Ευρωπαίος σκηνοθέτης, ναι, θα βγείτε από την αίθουσα λίγο ταρακουνημένοι, αλλά πάλι.. αυτό δεν είναι το ζητούμενο από ένα έργο τέχνης εν έτει 2009?
Αξίζει να μείνετε στους τίτλους τέλους του φιλμ και να δείτε για πόσους διαφορετικούς τομείς [ιστορία, ψυχολογία κλπ] συγκροτήθηκαν συνεργεία έρευνας, και, αφού τη δείτε, να διαβάσετε εδώ το παρασκήνιό της.
Να το δω? : Ανεξάρτητα αν σου "αρέσει" ή όχι, ο Αντίχριστος έχει σίγουρα κάτι να σου προσφέρει.
6 σχόλια:
Hello Winter,
συμφωνώ σε όλα πλην ενός: όχι και καλύτερος ευρωπαίος σκηνοθέτης. Υπάρχει ολόκληρος Χάνεκε ενεργός(ενεργότατος).
Δεν μπορώ να καταλάβω πάντως γιατί δεν τον συμπαθεί κανένας τον Τρίερ τελευταία. Τον Αντίχριστο τον έθαψαν όλοι σχεδόν αδικαιολόγητα, όχι πως είναι κανένα αριστούργημα επιπέδου Δαμάζοντας τα Κύματα βέβαια (ή έστω ενός Dogville), αλλά δεν είναι κι από τις ταινίες που προσπερνάς έτσι εύκολα.
Άβυσσος η ψυχή των κριτικών...
an eisai misanthrwpos,fasistas,protestantis(i mi) kai to kyriotero,misogynis,tote nai,tha tin katavreis me ton antixristo.alliws prosperase.
safws o haneke einai klaseis anwteros
(pia-o trier exei kanei 4 apanwtes kakes tainies)
o haneke den esternizetai tetoies fasizoyses ideologies k den tin propagandizei.apla paratirei psyxra,me mia tha elega mprextiki apostasiopoiisi.gi ayto kai enoxlei k pio poly.
makari na synelthei o triei kai na kopsei tis malakies giati einai sygklonistika talantouxos(akoma kai s ayto to aisxos ton antixristo,wres wres to katalavaineis ayto to pragma)
ω πόσο μ'αρέσουν αυτές οι αντιπαραθέσεις, lol
όντως στην προσπάθειά μου να σκεφτώ κάποιον άλλο ευρωπαίο, τον ξέχασα τον σπουδαίο κύριο χάνεκε. Θα τον έβαζα στο #2 [τι να κάνουμε, προτιμήσεις είναι αυτές], ώσπου να μου θυμίσετε και κανέναν άλλον [πχ αλμοδόβαρ]
άλεξ, νομίζω είσαι λίγο υπερβολικός. Κάποιες φορές πρέπει να παίξεις λίγο και με τα όρια του τι είναι αποδεκτό και τι όχι στον κινηματογράφο, ακόμη και για αυτή καθαυτή την πρόκληση [αν δεχθούμε βέβαια ότι έκανε γι΄αυτό το λόγο την ταινία, που προσωπικά δεν το δέχομαι], ακόμη και για να ταρακουνήσεις λίγο το κοινό, να το κάνεις να σκεφτεί [στην καλύτερη] ή ακόμη και να εξοργιστεί [στη χειρότερη περίπτωση.. ή αντίστροφα].
Προσπάθησα να βάλω τον εαυτό μου στη θέση του σκηνοθέτη [γιατί γύρισε αυτή την ταινία? τι τον ώθησε να γράψει ένα τέτοιο σενάριο? γιατί έβαλε μια αλεπού να μιλάει?], των πρωταγωνιστών [πως είναι να χάνεις το παιδί σου? και μετά ο σύζυγός σου να σε ψυχαναλύει?], των ηθοποιών [γιατί ένας ηθοποιός του μεγέθους του Νταφό να παίξει έναν τέτοιο ρόλο?] και ομολογώ ότι πολύ λίγες ταινίες μ'έχουν βάλει σ'αυτή τη διαδικασία. Πάντως, επειδή καθόλου δεν την καταβρήκα,ελπίζω τουλάχιστον να μην ανήκω σε καμία από τις 4 κατηγορίες που αναφέρεις
kai gW to elpizw!lol
o trier gyrise ayti tin tainia se periodo katathlipsis kata dilwsi tou.dekto.alla tou vgike oli i mesaiwniki kai misanthrwpistiki optiki tou.mpravo tou pou tin evgale apo mesa tou,alla den me afora.
o trier apo to anosiourgima(pragmatiko poly kako vre paidi mou) mandalay kai epeita oti exei kanei den aksizei distixws.
o dafoe k i gainsbourg(pragmati EKSAIRETIKI) paiksane giati o trier einai aksios.kalo tha itan na to ksanathymithei kai o idios.
einai profanes to noima tis tainias.i gynaika einai i pigi tou kakou,ws k i idia i fysi.o antras einai pio cool typaki(eleos dld).to sex einai pigi kakou(gi ayto k to paidi pethane),kai i eksilewsi perna mesa apo tin aytotimwria kai ton aytoekseytelismo(kathara protestantiki kai poly hardcore apopsi-teleiws fasizousa VEVAIWS)
sorry gia to menos alla eimai pragmatika poly megalos fan tou kyriou Trier,apo tin mideia ws to dogville,kai stenaxwriemai para poly na ton vlepw na gyrizei malakies kai na xaramizei to YPERMETRO talento tou.
alla kai ws anthrwpos den dexomai to periexomeno toy Antixristou pou presvevei mia ideologia xristianofasistiki/protestantiki.oute i Opus Dei na itan pia!
VRE OUST VRE SATANA!xaxa
ayta..!
ma akoma kai san tainia,san kataskeyasma,den vlepete.a re haneke,kyrios(asxeto)!
"θα βγείτε από την αίθουσα λίγο ταρακουνημένοι, αλλά πάλι.. αυτό δεν είναι το ζητούμενο από ένα έργο τέχνης εν έτει 2009?"
... από ένα έργο τέχνης full stop.
Ψηνόμασταν που ψηνόμασταν για την ταινία, μ'αυτά εδώ που γράφετε (Θετικά κι αρνητικά) μας ψήνετε περισσότερο...
Δημοσίευση σχολίου