Παρασκευή, Μαρτίου 19, 2010

12th TDF : Day 8 : Friday 19.3.2010

1. Martin The Ghost, [Norway], Aslak Danbolt, [2009], **1/2


Ο Martin ήταν ένας συνηθισμένος έφηβος, που υπέπεσε στο μοιραίο λάθος του να οδηγήσει υπό την επήρρεια αλκοόλ. Τώρα είναι καθηλωμένος σε ένα κρεβάτι έχοντας ως μοναδικό τρόπο επικοινωνίας με τον έξω κόσμο τη μηχανική εκφώνηση μηνυμάτων που με δυσκολία πληκτρολογεί με τον αριστερό του αντίχειρα. Παρ'όλα αυτά αισθάνεται και καταλαβαίνει τα πάντα, κάτι που δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη της η κοινωνική λειτουργός που τον χρησιμοποιεί ως παράδειγμα προς αποφυγή στις διαλέξεις σε σχολεία κατά της χρήσης αλκοοόλ από εφήβους..



Να το δω? : Σκληρό φιλμ, όχι όμως όσο η πραγματικότητα του Martin. Μήπως τελικά χρειαζόμαστε ένα σοκ για να ευαισθητοποιηθούμε για κάποια πράγματα?



2. 17 August, [Russia], Alexander Gutman, [2009], **


Ο Μπόρις είναι ισοβίτης, έγκλειστος σε ένα μονό κελί σε μια Ρωσική φυλακή. Στα 60 λεπτά του ασπρόμαυρου αυτού φιλμ τον παρακολουθούμε [με την κάμερα κολλημένη έξω από το παραθυράκι της πόρτας του κελιού του] να πηγαινοέρχεται, να μονολογεί, να προσεύχεται και να κάνει τη γυμναστική του. Σίγουρα αισθανόμαστε λίγο άσχημα που βαριόμαστε, στο κάτω κάτω τι είναι εξήντα λεπτά μπροστά στα εκατομμύρια λεπτά που θα περάσει σ'αυτή τη φυλακή.. τουλάχιστον όμως εμείς την αμαρτία μας την είπαμε, ενώ αυτός για τους τρεις που σκότωσε.. τουμπεκί.


Να το δω? : Παρ'όλα αυτά το φιλμ έχει κάτι το ποιητικό..



3. The Genius And The Boys, [Sweden], Bosse Lindquist, [2009], ***1/2



"Ο Κάρλτον Γκάιντουσεκ κέρδισε το βραβείο Νομπέλ για την ανακάλυψη των πριόντων –των σωματιδίων που αργότερα αναδείχθηκαν ως η αιτία της νόσου των τρελών αγελάδων– ενώ μελετούσε μια φυλή κανιβάλων στη Νέα Γουινέα. Ήταν λαμπρός επιστήμονας. Στη διάρκεια των ερευνών του στο Νότιο Ειρηνικό, υιοθέτησε 57 παιδιά, τα οποία έφερνε πίσω μαζί του στην Ουάσινγκτον. Αλλά, στο απόγειο της καριέρας του, φήμες άρχισαν να κυκλοφορούν ότι ήταν παιδεραστής. Ο Γκάιντουσεκ θα υποστήριζε αργότερα πως, εφόσον η ερωτική πράξη με παιδιά ήταν αποδεχτή στον πολιτισμό τους, τότε δεν ήταν ένοχος που συμμετείχε. Ο ίδιος ο Γκάιντουσεκ εμφανίζεται στην ταινία, καθώς και κάποιοι από τους άντρες και τις γυναίκες που τον γνώρισαν από κοντά όταν ήταν παιδιά. Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει επίσης τις ταινίες του ίδιου του Γκάιντουσεκ, οι οποίες δεν είχαν προβληθεί ποτέ έως τώρα."

Εξαιρετικά ενδιαφέρον ως φιλμ και ως θέμα, ειδικά εφόσον ο σκηνοθέτης καταφέρνει να φιλοξενήσει τις απόψεις του ίδιου του επιστήμονα, λίγο πριν αποβιώσει. Βέβαια, είναι προφανές ότι ο [85χρονος τότε] Γκάιντουσεκ τα έχει εντελώς χαμένα και τα όσα λέει προκαλούν όχι μόνο την οργή, αλλά και τον οίκτο, την αμηχανία.. ενίοτε και το γέλιο [η ατάκα "κάθε παιδί θα έπρεπε να βοηθάει τους γονείς του στο σεξ.." νομίζω ότι πρέπει να κυριάρχησε σε κάθε συζήτηση έπειτα από την προβολή..] ας τον κρίνει όμως καλύτερα η ιστορία [αλλά και τα παιδιά που κακοποίησε..]

Τελικά επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά ότι η γραμμή ανάμεσα στην ιδιοφυία και την παράνοια είναι όντως πάρα πολύ λεπτή..



Να το δω? : Αν σε ενδιαφέρει να επιβεβαιώσεις την παραπάνω άποψη



4. The Blood Of The Rose, [UK], Henry Singer, [2009], ***


Joan Root. Παρακολουθούμε τα επιτεύγματά της ως κινηματογραφίστριας της άγριας ζωής της Αφρικής, και ως οικολογικής ακτιβίστριας, στην προσπάθειά της να σώσει τη λίμνη Ναϊβάσα της Κένυα από την καταστροφή στην οποία την έχουν καταδικάσει η λαθροαλιεία και η υπερεκμετάλλευση. Το πραγματικό ζουμί όμως του φιλμ βρίσκεται στην εξιστόρηση των όσων συνέβησαν μετά την άγρια δολοφονία της, και στην παρουσίαση [με εμφάνιση μπροστά στην κάμερα] των βασικών υπόπτων, είτε αυτοί αθωώθηκαν, είτε δεν κατηγορήθηκαν ποτέ..

"Ήταν μια πλούσια λευκή γυναίκα, που ήρθε ξαφνικά στην περιοχή μας για να σώσει τη λίμνη μας, και να μας πει ότι δε μπορούμε να ψαρεύουμε" ακούγεται λίγο πριν το τέλος η άποψη ενός ντόπιου με τον οποίο απόλυτα ταυτίστηκα.. Και όντως, αν το καλοσκεφτεί κανείς, παρακολουθούμε τις μαρτυρίες λευκών, ευκατάστατων Βρετανών φίλων της Root, μιας λευκής ευκατάστατης Βρετανίδας [με τους υπηρέτες της και τα σαφάρι της όταν ήταν μικρή] καταγεγραμμένες από την κάμερα ενός ευκατάστατου, λευκού Βρετανού.. Σίγουρα, η οικολογική της δράση και η γνώση που αποκόμισε ο δυτικός κόσμος από τα ντοκιμαντέρ της είναι μέγιστης σημασίας.. μήπως όμως συνέβαλε και η ίδια [γιατί η χώρα της ανά τους αιώνες σίγουρα συνέβαλε] με τον τρόπο της [και ανεξάρτητα με τα κινητρά της] στην κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε όλη την Αφρική, εμφανίζοντας μια εξιδανικευμένη εικόνα της "άγριας, απάτητης, παρθένας φύσης" και ανοίγοντας ουσιαστικά την όρεξη [και την πόρτα] στους λευκούς καταπατητές / εκμεταλλευτές του αφρικανικού φυσικού πλούτου? Θα ήταν η Αφρική στην κατάσταση που είναι σήμερα εάν οι περισσότερες χώρες της δεν ήταν για αιώνες κάτω από τη Βρετανική κατοχή?..

Καλώς ή κακώς, όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα, τον τρώνε οι κότες..

Να το δω? : Αν θέλεις να λες ότι είδες τα 'πραγματικά' γεγονότα πριν αυτά αλλοιωθούν από κάποια Χολλυγουντιανή παραγωγή με πρωταγωνίστρια πχ. τη Τζούλια Ρόμπερτς..

Όχι, σοβαρά τώρα, όπως μας αποκάλυψε ο σκηνοθέτης, η Τσούλια θα υποδυθεί την Root στην κινηματογραφική μεταφορά της ζωής της!

Δεν υπάρχουν σχόλια: